Fursuit och importavgifter (tull, moms)

Fullsuit, halfsuit, 3/4-suit eller partial, iallafall fursuitsnack
Användarvisningsbild
Happy

Pälsart: Husky

Fursuit och importavgifter (tull, moms)

av Happy » 03 feb 2014, 11:56

Nu mina fluffiga kamrater! Nu kommer vi till ett tills synes ganska tråkigt ämne, men med ett kreativt och nyttigt syfte!
Nämligen avgifter vid import av fursuits från icke-EU länder (I de flesta fall USA).
Dvs. tullavgift och moms (skillnad mellan de båda, glöm inte det).

Ämnet är högaktuellt för mig då jag i skrivande stund väntar på snart färdig suit från MixedCandy, i Florida.
Kosta vad det vill, men hit ska den.
Men efter att ha slitit som ett djur och slagit min plånbok medvetslös (we all do ^^) är jag redigt trött på att lägga ut fler tusenlappar och slipper detta mer än gärna.

Vad jag förstått på en del svenska fluffisar med suits köpta av makers i USA är att de gick rakt igenom tullen.
Kanon, men hur tusan då?
Skickas det som "gift" mellan privatpersoner, beskriver innehållet som kläder eller "halloween costume" med satt värde relevant till kostaden för MATERIALET?
I ett sådant fall, om det värdet understiger 500kr så kommer ingen tullavgift eller moms dras har jag förstår efter att ha läst på Tullverkets hemsida.
Annat mindre troligt är att tullen får mindfuck och inte kan uppskatta vadet är i paketet (tror inte att "fursuit" ingår i deras lexikon).
Jag tänkte att vi kunde diskutera kring detta, framförallt ni med suits från USA som haft egna upplevelser av detta.
Så småningom kanske vi får fram/kan sammanställa nyckelfaktorer som kan vara till nytta för framtida fursuit entusiaster som vill köpa suits över världshaven.
Så berätta era upplevelser! Hur gjorde er suit-maker? Vad skickade de paketet som? Vad beskrevs innehållet som osv.

//Happy

Användarvisningsbild
Rico Otter

Pälsart: Utter!

Re: Fursuit och importavgifter (tull, moms)

av Rico Otter » 03 feb 2014, 13:20

Jag tror du mer ska använda 'Teater kläder/material' eller 'maskot kostym'

Att använda ordet 'furrsuitt' kan få många konstiga funderingar av det vanliga folket (tm) som inte är insatt i sakerna.

Bara tänka lite på vad man skriver tror nog jag.

/ Rico hand ( the otter )

Användarvisningsbild
Sotix

Pälsart: Hund

av Sotix » 03 feb 2014, 15:47

Enda som finns på tullverkets hemsida som passar in är kläder (leksaker är det då inte, hurr hurr)
Det är det 12% på sedan tillkommer 25% skatt, m.a.o så kan det bli dyrt.

Enda sättet att få ner tullen, är ifall fursuit företaget skriver ner värdet på paketet.
Vilket inte alla gör, då dom inte vill få problem.

Själv hoppas man på att man inte får någon tull, men vet ju inget förrän i Augusti när min suit har kommit fram.

Användarvisningsbild
ice tiger

Pälsart: tiger

av ice tiger » 03 feb 2014, 16:33

jag håller på att få ett paket från Kanada. få se om jag får skatta.. ska komma på fredag men får se det är posten vi talar om så den kan lika gärna dyka upp om 14 dagar eller mer
Man lever bara en gång så njut och ha roligt

Användarvisningsbild
Vectorwuff

Pälsart: Neon Varg

av Vectorwuff » 04 feb 2014, 17:45

Vad jag vet så har dom som fått suits från USA skrivit nåt på lådorna men vet inte exakt vad. Kanske att den är använd, begagnad eller nåt sådant

Jag själv fick tullen på mig när jag skulle hämta ut mitt paket, och det va verkligen inget kul >w< jag frågade också min maker om dom kunde göra nåt sådant, men det gick inte, för då kunde dom riskera att få böta, om makern är ett företag, och inte nån som gör det på fritiden.
Neon Blått Är Den Vackraste Blå

Användarvisningsbild
ice tiger

Pälsart: tiger

av ice tiger » 25 feb 2014, 08:50

Jag har fått paketet tullen tog 1095 kr
Man lever bara en gång så njut och ha roligt

Användarvisningsbild
jackstone112

Pälsart: Drake

av jackstone112 » 25 feb 2014, 15:23

jag vet inte varför men jag fick inte betala någon tull alls XD
" I rather be hated for who i'am, then loved for someone i'am not"

Användarvisningsbild
Dave

Pälsart: Varg

av Dave » 25 feb 2014, 19:38

jackstone112 skrev:jag vet inte varför men jag fick inte betala någon tull alls XD

har importerat alla möjliga saker, allt ifrån telefonskal till xneonljus och har aldrig fått betala tull, dock har jag ldrig köpt något dyrt, dock så har några paket fastnat i antingen kinas, usas' eller japans tullar och dom har kollat igenom dem men har som sagt aldrig åkt på avgifter

Användarvisningsbild
Santa fox

Pälsart: Räv

av Santa fox » 26 feb 2014, 00:07

Tullen utanför EU brukar kolla igenom slumpmässiga saker, ibland så skriver avsändaren att värdet ligger under 10 USD eller att det är en gåva, vilket oftast gör att tullen inte bryr sig om det. Skriver avsändaren inget av detta, och tullen ser det, så kommer dem att kolla paketet mer ingående; Detta gäller dock inte inom EU.

Återgå till Fursuiting