Fursuit, vad är Resin?

Fullsuit, halfsuit, 3/4-suit eller partial, iallafall fursuitsnack
Användarvisningsbild
Rahzard

Pälsart: Hyena

Fursuit, vad är Resin?

av Rahzard » 25 mar 2014, 21:22

Tjena!

Jag är inte ny till Furryfandomen, meeen jag har dock ingen fursuit och skulle då vilja göra min egna.
Har kollat in en hel del videos, bilder, texter och allt sådant tjofräsh för att få en större inblick till hur man gör en fursuit.(Verka vara tidskrävande!)
Jag vill gärna göra min egen, då jag har tid och (Men inte allt för mycket)pengar för att.

Som jag har förstått kan man då antingen skulptera via foam eller skumgummi, dock känner jag att det skulle vara som att
skulptera bröd? Och skulle hellre vilja göra en sådan Resin Mask som jag har sätt ett par andra göra via videos.

I processen till att göra en sådan "Resin-mask" så börjar man skulpterar ansiktet, oftast med lera, sedan lägga en form av något material över för att få en avgjutning,
avgjutning används sedan till att låta "Resin" rinna ner i det och då skapa någon form av plats mask. Väldigt magiskt.

Nu kommer dock den väldigt dumma fråga ifrån mig, vad exakt är då "Resin"? o: Jag har försökt kollat upp om att, men inte
funnit något direkt svar på det. I svensk översättning är det harts, och det används oftast till ... båtar?

Så jag undrar då om någon vet vad detta magiska "Resin" är för något? o:

Användarvisningsbild
Swanbear

Pälsart: Jordsvin

Re: Fursuit, vad är Resin?

av Swanbear » 27 mar 2014, 23:12

Harts är kåda! Då kallat naturharts. Finns även konstharts eller syntetharts som jag antar är det man använder till fursuits. Kallas epoxiharts på svenska om jag inte minns fel. :3 Det kan närmast jämföras med plast.

Användarvisningsbild
Nocteumbra

Pälsart: Drake

av Nocteumbra » 28 mar 2014, 17:55

det finns en bra hemsida där det finns olika resin plaster. http://www.kinn.com/category.html/harts/resin .jag ska försöka mig på att göra en i resin, vet dock inte vad för resin man ska ha. men hoppas att länken hjälper.(^.=.^)
*pulls the blanket over my head* ha ha now you can't see me *pokes out my nose from under the blanket*

Användarvisningsbild
Rahzard

Pälsart: Hyena

av Rahzard » 30 mar 2014, 23:32

Oh nice! Tackar för svaren och länken!
Skall kolla genom att mera, ser lovande ut. Jag återkommer om jag kommer längre i mitt smidandet av fursuiten!-... Ehum, sy menar jag.
Tack igen! \o/

Återgå till Fursuiting