Nos som lossnar!

Fullsuit, halfsuit, 3/4-suit eller partial, iallafall fursuitsnack
no avatar
Biscuit Wolf

Pälsart: Varg

Nos som lossnar!

av Biscuit Wolf » 11 okt 2014, 23:47

Hej.
På min Vargsuit som jag gjort själv brukar nosen lossna ibland. Nosen är gjord i någon slags vit lera som är ganska tung, så det kanske är en anledning?
Jag har limmat fast den med vanligt smältlim från limpistol. Finns det något annat lim som är bättre och som kan fästa på både lera och i pälstyg, elr vore det bättre om jag gjorde en helt ny nos i något annat material??

Användarvisningsbild
Swanbear

Pälsart: Jordsvin

Re: Nos som lossnar!

av Swanbear » 12 okt 2014, 15:42

Om ytan du limmar, alltså baksidan av nosen, är glatt (hal/slät) så kan det vara så att smältlimmet har svårt att fästa. Då skulle du till exempel kunna prova att slipa ner ytan lite försiktigt med en rasp (om materialet tillåter det) så att den blir lite räfflad och limmet kan fästa bättre. Har inget bra förslag på annat lim tyvärr. Någon typ av kontaktlim som inte blir poröst när det härdar kanske? Klassikern inom fursuitvärlden är E6000, tror att det finns att få tag på på EBay men är inte säker.

Om du ska tillverka en ny nos så kan du, om du gör den av lera, till exempel baka in en ståltråd som sticker ut som en ögla på baksidan av nosen, så kan du fästa nosen i fursuithuvudet med en stark tråd genom öglan och sedan limma som vanligt. Tror att Matrices har en video där hon visar hur det går till (kan inte länka från telefonen tyvärr!).

Lycka till! c:

no avatar
Biscuit Wolf

Pälsart: Varg

Re: Nos som lossnar!

av Biscuit Wolf » 12 okt 2014, 18:24

Okej, tack så mycket för tipsen! Kanske ska prova att göra en ny nos då om den lossnar igen? Tror att baksidan på nosen är lite ojämn, så vet inte om det skulle hjälpa om jag räfflade den.
På eventuellt nya dräkter jag kommer göra tänkte jag försöka sy en nos i fuskläder kanske. Vi får se!

Återgå till Fursuiting