Celshading

Bilder, foton, animationer, musik, designer, smycken, etc.!
Grovsortering sker enligt majoriteten av innehållet i respektive galleri
Användarvisningsbild
mickel

Pälsart: Enhörning

Celshading

av mickel » 22 aug 2013, 17:46

Tänkte försöka mig på celshading, men kan verkligen inte mycket om det. Har någon några bra nybörjartips?
"Cynicism is a disease. It can be cured." - The White King, "Alice: Madness Returns"

Användarvisningsbild
Chaser

Pälsart: Vargmutation

Re: Celshading

av Chaser » 25 aug 2013, 01:57

Finns massa tutorials om man bara söker på google eller direkt på youtube. "cell shading tutorial" typ

Jag slängde ihop nåt för jag hade inget att göra. Antar folk kan programmet de jobbar i. Är samma princip i alla.
Inte lönt att göra nåt seriöst då det redan finns för många tutorials som flyger runt.
Bild
Bild
MOOSHIDESURAWR!

Användarvisningsbild
mickel

av mickel » 25 aug 2013, 19:12

Nackdelen med Youtube-tutorials brukar vara att de helt saknar värde. Man tvingas sitta igenom en tjugo minuter lång video som misslyckas med att förklara vad en kortfattad text och två-tre illustrationer hade gjort fullständigt uppenbart på en till två minuter.

Du har inte lust att utveckla din instruktion en smula?
"Cynicism is a disease. It can be cured." - The White King, "Alice: Madness Returns"

Användarvisningsbild
Andy

Pälsart: Dalmatiner

av Andy » 25 aug 2013, 20:17

mickel skrev:Nackdelen med Youtube-tutorials brukar vara att de helt saknar värde. Man tvingas sitta igenom en tjugo minuter lång video som misslyckas med att förklara vad en kortfattad text och två-tre illustrationer hade gjort fullständigt uppenbart på en till två minuter.?

Den som söker den finner :3
Bild

Användarvisningsbild
mickel

av mickel » 25 aug 2013, 21:05

Andy skrev:Den som söker den finner :3

Det beror på vad man söker efter och var.

Användarvisningsbild
FoxyDonna

Pälsart: Rävinna

av FoxyDonna » 26 aug 2013, 16:33

Men framförallt hur effektiv man är på att söka överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Lexy
Regelpäls

Pälsart: Katt

av Lexy » 26 aug 2013, 17:36

mickel skrev:Du har inte lust att utveckla din instruktion en smula?

Tycker att instruktionerna var väldigt utförliga @_@!
Åtminstonde rent tekniskt. Men om du är intresserad av att lära dig mer om själva form-momentet dvs. om ljus/skuggning etc. rekommenderar jag... samtliga böcker av Andrew Loomis. Eller att du helt enkelt söker fina furrybilder på ex. Furaffinity, Weasyl eller Inkbunny och kollar hur andra har gjort och vad som utmärker specifika stilar du tycker om.

Att helt enkelt se dig omkring i rummet och notera hur ljuset faller på olika föremål fungerar också väldigt bra. För celshading behöver du ju senare bara förenkla vad du ser med hårda linjer istället för mjuka övergångar.

Användarvisningsbild
mickel

av mickel » 26 aug 2013, 20:43

Lexy skrev:

Åtminstonde rent tekniskt. Men om du är intresserad av att lära dig mer om själva form-momentet dvs. om ljus/skuggning etc. rekommenderar jag... samtliga böcker av Andrew Loomis. Eller att du helt enkelt söker fina furrybilder på ex. Furaffinity, Weasyl eller Inkbunny och kollar hur andra har gjort och vad som utmärker specifika stilar du tycker om.

Att helt enkelt se dig omkring i rummet och notera hur ljuset faller på olika föremål fungerar också väldigt bra. För celshading behöver du ju senare bara förenkla vad du ser med hårda linjer istället för mjuka övergångar.

Andrew Loomis? Undrar om man kan hitta dom på bibliotek.

Jag önskar de gav kurser om sånt här på ABF och motsvarande, men det är ont om sånt. Kroki gav visserligen en hel del, men praktisk erfarenhet utan teori är värdelöst, och krokin diskuterade inte mycket om ljus och skugga.

Titta på andras stilar har aldrig givit mig speciellt mycket, tyvärr.

Användarvisningsbild
Lexy
Regelpäls

Pälsart: Katt

av Lexy » 28 aug 2013, 13:43

mickel skrev:
Lexy skrev:

Andrew Loomis? Undrar om man kan hitta dom på bibliotek.

Jag önskar de gav kurser om sånt här på ABF och motsvarande, men det är ont om sånt. Kroki gav visserligen en hel del, men praktisk erfarenhet utan teori är värdelöst, och krokin diskuterade inte mycket om ljus och skugga.

Titta på andras stilar har aldrig givit mig speciellt mycket, tyvärr.

Att analysera redan existerande verk är helt oumbärligt för den som vill utforska sin egen kreativitet. Jag skulle t.om. säga att det är en mycket god idé att "rita av" redan existerande tecknade karaktärer precis som man ritar av någon vid kroki. Det är inte fusk att kopiera om det är i syfte att själv dra lärdom. Ju mer du lär dig att "se igenom" teckningar, att se dem som om du vore tecknaren, desto lättare blir det för dig att planera egna bilder och förstå hur andra lagt upp sina.

Andrew Loomis böcker finns scannade på internet, åtminstone tror jag att jag hittade dem på google för något halvår sedan när jag sökte efter böcker som behandlade proportion, volym och kompostion inom teckning/illustration.

Användarvisningsbild
mickel

av mickel » 28 aug 2013, 22:00

Det är det där med att "se igenom" bilderna jag har svårt med. Alla lär sig saker på olika sätt.

Föredrar att hitta böckerna på biblioteket eller köpa. Läsa på dator är plågsamt för ögonen i längden och obekvämt.

Nästa

Återgå till Furryskapande