Celshading

Bilder, foton, animationer, musik, designer, smycken, etc.!
Grovsortering sker enligt majoriteten av innehållet i respektive galleri
Användarvisningsbild
Lexy
Regelpäls

Pälsart: Katt

Re: Celshading

av Lexy » 29 aug 2013, 20:26

mickel skrev:Det är det där med att "se igenom" bilderna jag har svårt med. Alla lär sig saker på olika sätt.

Föredrar att hitta böckerna på biblioteket eller köpa. Läsa på dator är plågsamt för ögonen i längden och obekvämt.

Men det är något du borde öva på och försöka att inte hoppa över. "Se igenom"-andet alltså.

Alla serietecknare och animatörer som animerar andra redan färdigdesignade karaktärer måste följa ett reference sheet och "se igenom" hur den som stod för karaktärsdesign tänkt. Det kommer också mycket väl till hands om du någon gång vill rita fanart eller involvera andra furries karaktärer.

Detta då utöver att det är ett måste att i sitt huvud bryta ner komplexa bilder till enkla former för att kunna arbeta med dem på rätt sätt. Jag klandrar dig inte för att du tycker att det är svårt, jag bara betonar hur viktigt det är att inte kasta hela momentet åt sidan.

Böckerna kan mycket väl finnas på välsorterade bokhandlar. Har du kollat på Comics Heaven på gamla stan? Där har dem massor av hur man tecknar-böcker under hyllorna med vanliga serietidningar. Har du tur kan du säkert hitta ett ex där.

Användarvisningsbild
mickel

Pälsart: Enhörning

av mickel » 29 aug 2013, 21:17

Funderar på ett bra sätt att lära mig det där, för jag begriper det inte alls. Jag vet inte vad det är meningen jag ska se eller hur jag ska titta.
"Cynicism is a disease. It can be cured." - The White King, "Alice: Madness Returns"

Användarvisningsbild
Daisy Bell

Pälsart: Rådjur

av Daisy Bell » 30 aug 2013, 22:07

Man tar ju ifrån andra tecknare hela tiden, oavsett om det är medvetet eller ej. Hade du inte gjort det hade du gjort grottmålningar, i princip. Speciellt sådant som inte är realism, där använder man en miljard olika beprövade stilgrep, tekniker och avbildningar.
Du behöver inte veta vad du tittar på, eller analysera något, om du ritar av gör du ju det automatiskt, i princip.

Chaser skrev:Finns massa tutorials om man bara söker på google eller direkt på youtube. "cell shading tutorial" typ

Jag slängde ihop nåt för jag hade inget att göra. Antar folk kan programmet de jobbar i. Är samma princip i alla.
Inte lönt att göra nåt seriöst då det redan finns för många tutorials som flyger runt.
Bild

Färgläggningen i nummer fyra känns bekant.
SKADA MIG INTE~

Användarvisningsbild
mickel

av mickel » 31 aug 2013, 16:35

Jodå, självklart är jag medveten om att jag lär mig av andras stilar. Jag brukade följa ligne claire-skolan mycket tidigare, men föredrar marcinelle numera.

Det jag har problem med är - bland annat - att jag har svårt att medvetet lära mig av andra stilar. Det känns som att jag missar att se något uppenbart hela tiden. Väldigt frustrerande.
"Cynicism is a disease. It can be cured." - The White King, "Alice: Madness Returns"

Användarvisningsbild
Lexy
Regelpäls

av Lexy » 01 sep 2013, 21:57

mickel skrev:Jodå, självklart är jag medveten om att jag lär mig av andras stilar. Jag brukade följa ligne claire-skolan mycket tidigare, men föredrar marcinelle numera.

Det jag har problem med är - bland annat - att jag har svårt att medvetet lära mig av andra stilar. Det känns som att jag missar att se något uppenbart hela tiden. Väldigt frustrerande.

Jag brukar få de ångest-iga vibbarna när jag försöker rita porträtt. Att jag inte vågar gå vidare från skiss-stadiet för att jag känner mig säker på att jag missat något och kommer göra världens fetaste proportionsfel som jag bara ser i efterhand.

Men enda botemedlet är att rita mer och lära sig eftersom. Man blir inte vis av att ligga still.

Användarvisningsbild
mickel

av mickel » 02 sep 2013, 14:24

Lexy skrev:Men enda botemedlet är att rita mer och lära sig eftersom. Man blir inte vis av att ligga still.

Väldigt sant. Just nu håller jag på att lära mig färglägga och sånt digitalt. Folk verkar inte respektera bilder på papper lika mycket som digitala av nån anledning. Kan hänga ihop med att en fysisk teckning oundvikligen förlorar väldigt mycket på att scannas.

Användarvisningsbild
Daisy Bell

av Daisy Bell » 02 sep 2013, 22:58

Det är bara att pilla runt med färger, ljusstyrka, kontrast och sådant i bildinställningarna då.

Tror väl främst det är för att traditionellt kan se billigt ut om man inte är så bra på det, men är man bra på det kan man få mycket snyggare resultat än digitalt. Organiskt, och sådant.
SKADA MIG INTE~

Användarvisningsbild
mickel

av mickel » 03 sep 2013, 17:51

Daisy Bell skrev:Det är bara att pilla runt med färger, ljusstyrka, kontrast och sådant i bildinställningarna då.

Tror väl främst det är för att traditionellt kan se billigt ut om man inte är så bra på det, men är man bra på det kan man få mycket snyggare resultat än digitalt. Organiskt, och sådant.

En scannad bild blir dock alltid platt. Ett alster på papper är tredimensionellt. Digitaliseringen gör också verket lite platt och dött, som när man digitaliserar musik.

Användarvisningsbild
Lexy
Regelpäls

av Lexy » 04 sep 2013, 20:16

mickel skrev:
Daisy Bell skrev:Det är bara att pilla runt med färger, ljusstyrka, kontrast och sådant i bildinställningarna då.

En scannad bild blir dock alltid platt. Ett alster på papper är tredimensionellt. Digitaliseringen gör också verket lite platt och dött, som när man digitaliserar musik.

Hur kan en teckning bli mindre tredimensionell när den scannas? Jag hänger inte med.

Det är ju 2D med illusionen av 3D-djup oavsett Om djupet är dåligt framställt syns det väl bättre när man får en klar scannad bild på skärmen men annars förstår jag inte hur den skulle förlora djup.

Användarvisningsbild
Daisy Bell

av Daisy Bell » 05 sep 2013, 00:49

Är väl typ om man har jävligt feta penseldrag, eller något.
SKADA MIG INTE~

FöregåendeNästa

Återgå till Furryskapande