Diskussion om dubbelpostning i "Vad lyssnar du på nu?"

Nyfiken eller har ett tips om något? Ställ frågor and lägg upp förslag här!
Användarvisningsbild
Cadero

Pälsart: Kostymfisk

Diskussion om dubbelpostning i "Vad lyssnar du på nu?"

av Cadero » 17 nov 2013, 20:51

Jag skapade en ny tråd för att inte störa topic på "Vad lyssnar du på nu"-tråden.
Capeh skrev:Det var inte innehåll som rimligen hade kunnat finnas i samma meddelande, med tanke på att det är tråden där det som lyssnas på för ögonblicket som ska länkas. Men detta är lite av ett gränsfall. Innehållet i meddelandena följer trådens instruktioner, och inget egentligt fel är begånget, även om det är många meddelanden på rad.

Vart går i så fall gränsen, vad är ett orimligt antal poster i rad? Fem poster är ju okej, men sex, sju, åtta?
Det känns som att det är enklare att helt enkelt applicera de skrivna regler som finns här på forumet där dubbelposter undanbedes. Det blir hemskt otydligt och förvirrande om det finns vissa situationer där det är tillåtet att dubbel-, trippel- och till och med penta-posta när det inte finns några tydliga riktlinjer att gå efter.
Jag finns på SveaFur och FurAffinity.

Användarvisningsbild
Lexy
Regelpäls

Pälsart: Katt

Re: Diskussion om dubbelpostning i "Vad lyssnar du på nu?"

av Lexy » 17 nov 2013, 21:47

Tror inte att någon kommer att posta hundra posts på rad i den tråden eller någon annan tråd- men att posta mellan en och tio låtar på rad allt eftersom man hittar dem borde vara helt okej. Just för den tråden funkar det, iom. att frågan är vad man lyssnar på just i det ögonblicket man läser trådens titel.

Det om dubbelposter är ingen stenhård regel utan snarare ett direktiv, därför står det "undvik" dubbelposter snarare än att de är totalförbjudna. De bör inte missbrukas, helt enkelt. Hittills har ingen gjort det.

Användarvisningsbild
Sotix

Pälsart: Hund

av Sotix » 17 nov 2013, 22:25

Det är skillnad på att dubbelposta i trådar och att dela med sig av musik i en tråd som är ämnad för det!

Herregud.....

Användarvisningsbild
Cadero

Pälsart: Kostymfisk

av Cadero » 17 nov 2013, 23:11

Lexy skrev:Tror inte att någon kommer att posta hundra posts på rad i den tråden eller någon annan tråd- men att posta mellan en och tio låtar på rad allt eftersom man hittar dem borde vara helt okej. Just för den tråden funkar det, iom. att frågan är vad man lyssnar på just i det ögonblicket man läser trådens titel.

Det om dubbelposter är ingen stenhård regel utan snarare ett direktiv, därför står det "undvik" dubbelposter snarare än att de är totalförbjudna. De bör inte missbrukas, helt enkelt. Hittills har ingen gjort det.

Det stod ingenting om hur många poster som var lämpliga i OP, så jag antog att de vanliga forumriktlinjerna applicerades urskillningslöst, vilket ärligt talat brukar vara fallet på forum i allmänhet. Ni är lite slappare med det, och det är väl okej.

Sotix skrev:Det är skillnad på att dubbelposta i trådar och att dela med sig av musik i en tråd som är ämnad för det!

Dubbelpost-regeln finns oftast till för att inte en eller ett par användare ska fullständigt ta över trådar, utan att alla ska kunna posta ungefär lika mycket.
En dubbelpost är när samma användare skriver två inlägg i rad i samma tråd. Det var bokstavligen dubbelposter, fortfarande, även att det som postades är musik.
Jag finns på SveaFur och FurAffinity.

Användarvisningsbild
Capeh

Pälsart: Räv!

av Capeh » 17 nov 2013, 23:43

Riktlinjerna finns fortfarande, och tillämpas ju. De är just riktlinjer och inte regler. Situationer där flera meddelanden på rad kan uppstå måste ju bedömas utifrån det sammanhang de förekommer i. Var gränser går kan således vara olika från fall till fall.

I det här fallet så är det ju relevant information i varje meddelande, och det har bedömts som okej eftersom det inte på något sätt motverkar trådens syfte eller avbryter något sorts flöde, utan det fortfarande är ett filmklipp i varje inlägg.
Official #FurryFika Fox!
Need help? Ask away! I don't bite... hard.

Användarvisningsbild
Daisy Bell

Pälsart: Rådjur

av Daisy Bell » 18 nov 2013, 04:52

Fast jag vill nog säga att det motverkar trådens syfte rätt mycket. Hela idén med "Vad lyssnar du på just nu?"-trådar är redan farligt mycket "Intresseklubben antecknar" som det är, därför ser jag som att det enda riktigt vettiga man kan göra av det är att låta det bli ett sorts utbyte för musik och eventuell diskussion kring den. Jag är av åsikten att du postar där när du har något du vill dela med dig av, för att det ska bli relevant för andra än en själv. Att posta exakt allt man lyssnar på, inlägg efter inlägg, konstant, blir direkt överflödigt och onödigt, då absolut ingen kommer finna något intresse i att undersöka det som postats närmare, just för att det bara presenteras som något som postats bara för att, inte för att det finns en bakliggande tanke om att dela med sig av någonting givande.

Då finns som sagt Last.FM.

Det är väldigt narcissistiskt att spamma tråden med exakt allting oavsett vad det är och sedan tro att folk ska intressera sig.
SKADA MIG INTE~

Användarvisningsbild
Sotix

Pälsart: Hund

av Sotix » 18 nov 2013, 09:51

Det är narcissistiskt att gnälla och mala på mot admins om vad som är rätt o fel också Daisy Bell.

Lägg ner, admins har talat och är inge mer att diskutera.
Gällande att folk postar massa låtar, strunta i tråden då om du inte gillar den....

Användarvisningsbild
gringodingo

Pälsart: Horn-dog

av gringodingo » 18 nov 2013, 09:55

Daisy Bell skrev:Fast jag vill nog säga att det motverkar trådens syfte rätt mycket. Hela idén med "Vad lyssnar du på just nu?"-trådar är redan farligt mycket "Intresseklubben antecknar" som det är, därför ser jag som att det enda riktigt vettiga man kan göra av det är att låta det bli ett sorts utbyte för musik och eventuell diskussion kring den. Jag är av åsikten att du postar där när du har något du vill dela med dig av, för att det ska bli relevant för andra än en själv. Att posta exakt allt man lyssnar på, inlägg efter inlägg, konstant, blir direkt överflödigt och onödigt, då absolut ingen kommer finna något intresse i att undersöka det som postats närmare, just för att det bara presenteras som något som postats bara för att, inte för att det finns en bakliggande tanke om att dela med sig av någonting givande.

Då finns som sagt Last.FM.

Det är väldigt narcissistiskt att spamma tråden med exakt allting oavsett vad det är och sedan tro att folk ska intressera sig.

Det finns en kolossalt enkel lösning för ALLA som stör sig på tråden... Ge fan i att gå in på den och skapa din egen lilla Last.fm tråd om det är så otroligt störande, för inte tänker jag sitta och söka upp alla som postat i tråden med sitt Last.FM och kolla upp dom "Njaaaaa, vad har dom lyssnat på idag?" för jag har inga planer på att skapa något konto eller följa några RSS feeds.

Samt det är OTROLIGT bittert att sitta och klaga på fan allt hela tiden.
För att inte nämna att ordet dubbelpostning är HELT FEL ORD, hela definitionen av ordet innebär att man ska posta samma sak om och om igen, VILKET INTE ÄR FALLET.

Användarvisningsbild
Capeh

Pälsart: Räv!

av Capeh » 18 nov 2013, 12:04

Nu avbryter vi det här innan det spårar ur. "Vad lyssnar du på nu"-tråden fungerar inte riktigt på samma sätt som övriga trådar här på forumet. Därför kan det, enligt mod- och adminteamet, vara helt okej att lägga in flera inlägg på rad (naturligtvis så länge de innehåller olika klipp). Är det någon som tycker att det är något som stör för andra så kan det hanteras på helt andra sätt. Det finns till exempel rapportera-knappar.

Låser i och med detta tråden.
Official #FurryFika Fox!
Need help? Ask away! I don't bite... hard.

Återgå till Frågor & Förslag