Strul med Internet! :(

Språka (nästan) helt fritt!
Användarvisningsbild
Smirre

Pälsart: Räv

Strul med Internet! :(

av Smirre » 19 maj 2018, 09:20

Har inte kunnat vara online så mycket.

Torsdagen den 17e maj så åskade det extremt över Finja, Tyringe, Hässleholm, Vinslöv, Gumlösa, Rävninge och Norra Sandby.

Efteråt så låg Internet nere och sen kom det igång men extremt långsamt.
Telefonerna hade också väldigt dålig signal. Att telefonera var i stort sätt omöjligt då det lät som man pratade under vatten och bara de mörka bokstäverna hördes så det gick inte uppfatta vad som sades.

Startade om dator + router, samt det var en rejäl Windowsuppdatering som låg och väntade. B.la. med röstaktivering osv men det valde jag bort, skulle jag vara hes eller trött så jag sluddrar så kommer jag inte in i min dator.

Efter mycket om och men så lyckades jag logga in på mitt Telia och fick info där om att det är stora driftstörningar på Telianätet i Skåne.

Mvh: Smirre

Användarvisningsbild
Smirre

Re: Strul med Internet! :(

av Smirre » 21 maj 2018, 15:54

Hejsan!

Idag fått telefonera från Mor och få tag på Telia support via 90200 och de har startat upp min gamla mobila router med 300 GB surf så att jag kan surfa mobilt. En del strul att få igång den först med PUK-kod osv.
Men nu funkar Internet riktigt bra.

Detta ska inte kosta något extra och i veckan ska de skicka en tekniker hit till Backagården i Finja för att laga min telefoni och ordinarie Internet.

Hos mor funkar Internet men Mor har förbjudit mig att installera Second Life och spel med mera på hennes dator.
Har dock fått blogga från Mors dator då jag hade med mig på en USB-sticka wordtext till bloggen, bilder och länkar till Fluffogrammen och annat som är på Internet.

Var i Luskwood på Second Life innan idag och har nu varit och handlat. Funkade bra på City Gross men på Kvantum så hade åskan slagit ut deras system med scannrarna och även att det inte gick att betala med mitt Mastero Card, utan Zebra som var med mig betalade med sitt betalkort. Mina varor på Kvantum kostade 104 kronor så jag får föra över det från mitt konto till Zebras konto sen.

Iaf har mat, dryck, frukt etc hemma, utom ägg men det brukar jag köpa hos Grävling på handelsträdgåden.
Sylt och tung mjölk, smör samt mjöl köpte jag för att göra pangkakor när Blåräv assisterar sen i veckan.

*Kram!*

Användarvisningsbild
Smirre

Re: Strul med Internet! :(

av Smirre » 12 jun 2018, 12:08

Beställt ny fast router från Telia! :)

Hejsan!

Chattade med operatör Ida på Telia, att min fasta lina fortfarande är kaputt.
Ida skulle skicka en ny router och se om felet är att åskan skadat den gamla.
Hoppas då den kommer om några dagar. Funkar ju med mobilt Internet och går att köra Second Life vid bra förhållande men tar lite tid för SL att rita upp världar och avatarer. Dock om jag ska spela mina tunga Call of Duty osv eller flyga stridsflygplan - så krävs det fast lina med 30 mb/s för att det ska funka på ett bra och säkert sätt.
Ida sa också att jag skulle koppla telefonen i den gröna porten på den nya routern när den kommer. Telefonen har ju en kontakt med 4 metallblad som passar i telejacket, men denna går att ta bort och då på själva telefonsladden är en sådan typ nätverkskontakt som passar i portarna på routern. De gula är för internet och den gröna för telefon tydligen.

Ta i trä att det går att fixa! :)

*Kram!*

Återgå till Tassprat