Hur hittade du furry fandom?

Språka (nästan) helt fritt!
Användarvisningsbild
Lexy
Regelpäls

Pälsart: Katt

Hur hittade du furry fandom?

av Lexy » 24 jul 2013, 17:08

Jag hittade furry fandom när jag var liten och sökte webserier någon gång i början av 2000-talet. Furnation var stort och på den tiden var det många furries som registrerade sig där för att få ladda upp sina Webserier gratis. Där läste jag massor av olika serier bla. Chainroaker av de svenska pälsarna Frenzee och Lyx som jag tio år senare träffade i verkligheten. Andra sidor som fångade mitt intresse vad VCL och The Lion King Fanart Archive. Att de tre sidorna fortfarande lever idag (om än uppdaterade och litet annorlunda) är nästan ett mirakel, de är ju hundra år i internet-ålder!

Jag var mer intresserad av manga och anime och lät furry-intresset ligga och pyra i nästan tio år innan jag tog tag i det på nytt- jag blev aktiv furry så sent som för bara tre år sedan. Men eftersom jag ritade hundar, vargar och "djur-gubbar" innan jag ritade något manga eller anime-inspirerat kan man nog säga att det kom först. Jag gjorde ett varghuvud i lera på dagis som fortfarande står kvar hos mina föräldrar.

Hur hittade ni fandomen?

Användarvisningsbild
Smirre

Pälsart: Räv

Re: Hur hittade du furry fandom?

av Smirre » 24 jul 2013, 18:09

Viste väl typ att det fanns personer som identifierade sig med djur, men inte att det hete Furry Fandom.
När jag koplade upp mig på Internet så sökte jag på rävar via Alta Vista och hittade då Yogafox.pp och tog kontakt med skaparen av sidan som är en mycket nära vän och sen på den vägen är det. Furry är något av det finaste som finns i världen tycker jag. <3

Användarvisningsbild
Vustex

Pälsart: Get

av Vustex » 24 jul 2013, 19:34

Året var 2003. Det var en varm och fin augustidag.

När jag hade rast i skolan, brukade jag gå in på Newgrounds för att kolla vad för najsiga filmer och spel som hade dimpt in. Den dagen stod det "Arfenhouse the movie too" på framsidan. Själva filmen var rätt sinnessjuk med en gubbe vars huvud består av bröd och snackar bruten engelska, men i slutet blev det väldigt intressant. En screenshot av att några Arfenhouse-karaktärer spelar Furcadia visades och lite därefter dök Misteroo och Seppel upp i form av sina fursonas. Blev genast nyfiken på vad för sorts människor det är som gör såna här djurkaraktärer och inbitet låtsas att det är deras riktiga jag på internet. Slog upp en massa saker som hade med Furcadia att göra men spelade det aldrig, samtidigt odlade jag ett intresse för Starfox.

Bara för att jag visste vad furry fandom är så joinade jag det inte och skaffade fursona förrän tidiga 2011.

Kort och gott: Jag har Misteroo och Seppel att tacka att jag är en furry.
"På internet har alla Asperger's syndrom"

Användarvisningsbild
mickel

Pälsart: Enhörning

av mickel » 24 jul 2013, 23:35

Derp. Det var så länge sen att jag inte minns det. Men jag skyller på Snout.
"Cynicism is a disease. It can be cured." - The White King, "Alice: Madness Returns"

Användarvisningsbild
Motaro

Pälsart: Drake, Varg

av Motaro » 24 jul 2013, 23:52

Hehe.
En internet-sökning (jag mins inte längre vilka sökmotorer som existerade då o.o) på drakar ledde mig till en artists furnation sida och wham, fast ^^. Jag mins inte exakt vilken ritare det var men han hade en "Länkar" sida som ledde vidare, och bit för bit pysslade jag ihop en bild av ett enormt fandom jag inte visste om.

Användarvisningsbild
Lexy
Regelpäls

av Lexy » 26 jul 2013, 11:28

Motaro skrev:Hehe.
En internet-sökning (jag mins inte längre vilka sökmotorer som existerade då o.o) på drakar ledde mig till en artists furnation sida och wham, fast ^^. Jag mins inte exakt vilken ritare det var men han hade en "Länkar" sida som ledde vidare, och bit för bit pysslade jag ihop en bild av ett enormt fandom jag inte visste om.

Så du hittade också Furnation!
Undrar hur många svenska pälsare som hittade dit först, egentligen.

Vustex, wow, du kommer ihåg år och årstid :shock:
Mycket mer detaljerat än de flesta andras utsagor.
Inklusive min.

Användarvisningsbild
Aoroo

Pälsart: Husky

av Aoroo » 26 jul 2013, 20:31

För att jag är smart (läs lat) så citerar jag från min introduktionstråd:

Aoroo skrev:...själva upptäckten skedde faktiskt redan i Januari/Februari.

Det hela började som så att en god kollega till mig på det dåvarande jobbet verkade ha ett genuint hat mot furries. Efter att ha lyssnat på hans tjat över en lunch blev jag tvungen att ta reda på exakt vad det var som han hatade så mycket med dem. Man hade ju givetvis hört "historierna" om furries, men visste egentligen inte så mycket mer. När jag samma kväll sökte runt på nätet efter mer detaljer hittade jag hem. Jag insåg att jag alltid tillhört de som kallar sig furries och blev överlycklig över att jag äntligen hittat likasinnade.

Att tillägga är att det var Januari/Februari i år :)
"You come for the animals and you stay for the people" - Ethan Staghorne

Användarvisningsbild
Lexy
Regelpäls

av Lexy » 26 jul 2013, 21:40

Aoroo skrev:För att jag är smart (läs lat) så citerar jag från min introduktionstråd:

Det hela började som så att en god kollega till mig på det dåvarande jobbet verkade ha ett genuint hat mot furries. Efter att ha lyssnat på hans tjat över en lunch blev jag tvungen att ta reda på exakt vad det var som han hatade så mycket med dem. Man hade ju givetvis hört "historierna" om furries, men visste egentligen inte så mycket mer. När jag samma kväll sökte runt på nätet efter mer detaljer hittade jag hem. Jag insåg att jag alltid tillhört de som kallar sig furries och blev överlycklig över att jag äntligen hittat likasinnade.

Du är så nyy~! Så sprillans, så glittrig, så väldoftande.
Är så himla glad att du hittade hit. Under den korta tid du varit aktiv inom fandomen har du visat prov på allt en bra furry och vän bör besitta. Ödmjukhet, förståelse, initiativ- ååh. Jag måste lägga ner, annars hijackar jag ju min egen tråd och gör den till en "uppskatta Aoroo"-orgie istället.

Hoppas din jobbarkompis var snäll i övrigt...

Användarvisningsbild
Aoroo

Pälsart: Husky

av Aoroo » 26 jul 2013, 22:12

Lexy skrev:
Aoroo skrev:För att jag är smart (läs lat) så citerar jag från min introduktionstråd:

Du är så nyy~! Så sprillans, så glittrig, så väldoftande.
Är så himla glad att du hittade hit. Under den korta tid du varit aktiv inom fandomen har du visat prov på allt en bra furry och vän bör besitta. Ödmjukhet, förståelse, initiativ- ååh. Jag måste lägga ner, annars hijackar jag ju min egen tråd och gör den till en "uppskatta Aoroo"-orgie istället.

Awww, tack :oops:

Du är alldeles för snäll ;_;

Aoroo skrev:Hoppas din jobbarkompis var snäll i övrigt...

Jodå, han var väldigt schysst och så. Tackade honom även för att han hjälpte mig upptäcka det hela, dock utan att säga exakt vad det var jag tackade för. :)
"You come for the animals and you stay for the people" - Ethan Staghorne

Användarvisningsbild
mickel

Pälsart: Enhörning

av mickel » 26 jul 2013, 22:21

Uj. Nu känner jag mig riktigt, riktigt gammal. Jag hittade furry fandom innan jag hade tillgång till Internet, och efter att jag fick tag på det så har jag hunnit avverka ett antal svenska furryfora av olika slag. Det var en mailinglista, en Livejournal-community, ett antal webbfora, och en massa andra initiativ. Har varit med om tre olika svenska furrykonvent som dragit igång med stor entusiasm, gått under och dött.

Det enda svenska furryrelaterade som överlevt under hela tiden jag varit med i fanskapet har varit SPR och #swefur.
"Cynicism is a disease. It can be cured." - The White King, "Alice: Madness Returns"

Nästa

Återgå till Tassprat