Datorn min funkar inte!

Språka (nästan) helt fritt!
Användarvisningsbild
Smirre

Pälsart: Räv

Datorn min funkar inte!

av Smirre » 29 jul 2018, 08:37

Jag sitter vid mors dator, min dator går inte starta. :'(

Har kollat den vita sladden mellan strömbrytare och moderkort, den sitter stadigt och likaså sladdarna till hårddiskarna. Är orolig att processorn pajat i värmen.

Tror att processorn är utbytbar, får åka till Barondator i Kristianstad i morgon, de är kunniga och har det mesta hemma. Zebra ska kolla upp vilka tider de har öppet.

Användarvisningsbild
Smirre

Pälsart: Räv

Re: Datorn min funkar inte!

av Smirre » 01 aug 2018, 16:41

Hejsan!

Nu har jag datorn hemma! B)

Vad som gjorts på datorn är byte av elaggregat och rengöring av komponenter som var rätt dammiga.
Viktor hade checkat av att program och hårddiskar fungerar osv.

Jag hämtade dock den igår på Barondator i Kristianstad och betalade Viktor 3595 kronor och tackade för jobbet.
När jag kopplat ihop allt här hemma och skulle starta upp den så lyste bara den röda hårddisklampan och inget gick igång. Ringde upp Barondator och pratade med Viktor och var mer eller mindre förtvivlad.
Kom överens med Viktor att komma in idag till Barondator med den så testar han den igen och assistenten och jag körde in på förmiddan, på Barondator så funkade datorn som den skulle. Viktor kom på att jag hade satt HDMI-kabeln i fel port.
Åkte hem igen och kopplade ihop allt här hemma. Visste vilken port den skulle sitta i och datorn gick igång om än väldigt segt. Muspekaren kunde bara röras en halv centimeter i taget och musen slocknade hela tiden. Provade en annan mus för och med den gick det klicka igenom alla paneler för högtalare och annan kringutrustning och uppdateringar till Razor Synaps NAGA 2014 som min gamingmus heter. När allt var klart och Windows säkerhet var på, så satte jag gamingmusen i en port på framsidan och nu funkar allt som det ska. Har spelat lite på eftermiddagen och läst telegram osv.

Ännu inte testat skrivare/scanner. Men ska göra det sen, kan tydligen sega sig väldigt om usb-kablarna ijnte hamnar som de suttit tidigare. Sen kanske det behövs Windowsuppdateringar osv också.

Verkligen skönt att ha en fungerande dator.

Återgå till Tassprat